Supermarkten en handelsbedrijven tekenen voor 100% duurzame verse groente en fruit in 2020

22-06-2012

Convenant Verduurzaming inkoop verse groente en fruit door brede coalitie ondertekend

Vandaag ondertekenen alle grote supermarkten, handelsbedrijven en maatschappelijke organisaties gezamenlijk een convenant met als doelstelling verse groente en fruit uit Midden- en Zuid Amerika, Afrika en Azië in acht jaar tijd te verduurzamen. In 2020 moeten consumenten erop kunnen vertrouwen dat alle verse groente en fruit in de supermarkten duurzaam geproduceerd is. De ondertekenaars zijn: Superunie, C1000, Albert Heijn, Jumbo, Lidl, The Greenery, AgroFair, Eosta, FairFields, Jaguar the fresh company, Nature’s Pride, Staay Food Group en Van Oers United. Deze partijen, willen in drie stappen van 30% in 2014 via 50% in 2015 naar 100% duurzaam ingekocht volume van hun producten in 2020. ICCO, Solidaridad, het Productschap Tuinbouw en Frugi Venta ondersteunen met hun sector-expertise het Convenant. Het Initiatief Duurzame Handel (IDH) gaat het hieruit voortkomende Groente & Fruit programma coördineren.

Joost Oorthuizen, CEO van IDH: ‘Dit initiatief versterkt de koploper positie die Nederland heeft in de groenten en fruit sector als het gaat om duurzame productie. Het convenant is een afspraak is met de hele sector waarin grote én kleinere partijen aangeven gezamenlijk te werken aan verduurzaming van de keten.’

Aan de hand van bestaande standaarden zoals BSCI, Rainforest Alliance, ETI, Fairtrade (volgens FLO en IMO – Fair for Life), wordt bepaald wat duurzaam is en hoe zij daar naar toe gaan werken. IDH gaat de komende jaren met de partijen projecten uitvoeren (o.a.) op het gebied van verbetering van de arbeidsomstandigheden en het stimuleren van duurzaam watergebruik. In ieder geval in Zuid-Afrika, Colombia en Ethiopië zijn de ambassades al nauw betrokken.