Relatie tussen groenten- en fruitconsumptie en risico op beroerte

05-03-2010

De kans op een beroerte kan flink verlaagd worden door een ruime consumptie van rauwe groenten en fruit, dit stelt promovenda Linda Oude Griep van Wageningen Universiteit. De resultaten maken deel uit van een groter onderzoek naar de relatie tussen consumptie en bewerkingsgraad van groenten en fruit en het ontstaan van hart- en vaatziekten. Het Productschap Tuinbouw is mede financierder van dit onderzoek, voor meer informatie zie ook project "Flowers & Food: Consumptie in relatie tot cardiovasculaire ziekten".

Men keek naar de gegevens van ruim 20.000 mannen en vrouwen van 20 tot 65 jaar die aanvankelijk, tussen 1993 en 1997, geen klachten hadden in verband met hart- en vaatziekten. De groep werd 10 jaar lang gevolgd waarbij hun consumptie werd vastgelegd via een vragenlijst. Gedurende die tijd werd ook geregistreerd wie van hen een beroerte kregen. Dit waren 233 personen, waarbij het risico op een beroerte 36% lager blijkt bij die personen die meer dan 260 gram onbewerkte groenten en fruit aten, dan bij personen die hiervan minder dan 90 gram per dag aten. Een dergelijk verband werd niet gevonden voor bewerkte (bv. gekookte) groenten en fruit: onder mensen die hier relatief veel van eten komen niet minder beroertes voor dan onder mensen die hier weinig van eten.

De onderzoekers presenteerden hun resultaten onder meer op 3 maart bij het 50e congres van de American Heart Association in San Francisco.