MVO: Glastuinbouwondernemers onbewust bekwaam

18-11-2010

Bijna vijftig innovatieve glastuinbouwondernemers waren 17 november bij Ter Laak Orchids bijeen om de resultaten van het project ‘MVO Onder Glas’ te bespreken. Conclusie van de bijeenkomst is dat de glastuinbouwsector een indrukwekkende lijst aan MVO activiteiten onderneemt maar moeite heeft dit als MVO te definiëren en daarmee te communiceren naar klanten en belanghebbenden.

Dat Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO) geen modegril is, blijkt uit de vele berichten in de media, congressen en seminars over dit onderwerp. MVO speelt een steeds belangrijkere rol en is een noodzakelijke en kansrijke ontwikkeling voor de Nederlandse tuinbouw om zich te onderscheiden van buitenlandse concurrentie. Om MVO op bedrijfsniveau inzichtelijk te maken, heeft het Productschap Tuinbouw op verzoek van de glastuinbouwsector de softwaretool ‘MVO Onder Glas’ ontwikkeld.

Met deze software hebben vijftig glastuinbouwondernemers hun MVO prestaties in beeld gebracht. De inventarisatie heeft voor de individuele ondernemers inzichtelijk gemaakt hoe zij scoren en waar zij kunnen verbeteren. Het geeft hen daarnaast een tool om MVO resultaten concreet te benoemen en te communiceren naar belanghebbenden.

’De deelnemende glastuinbouwondernemers zijn onbewust bekwaam’, aldus Remco van der Hoeven van Florpartners. Florpartners heeft de pilotgroep begeleid in het hele proces. ‘Ondanks dat de ondernemers aangeven veel moeite te hebben met het koppelen van MVO aan hun bedrijfsactiviteiten- en gedragingen, blijkt dat zij goed scoren. Zowel op energie bezuinigende toepassingen (Planet) en op het betrekken van medewerkers bij het dagelijks beleid (People), scoren de ondernemers goed. Het betreft daarbij dus zeker niet alleen het productieproces.’

De nieuwe locatie van Ter Laak sloot goed aan bij het onderwerp MVO. Op de nieuwe locatie is gebruik gemaakt van de nieuwste energiebesparende techniek. Zo zorgt onder andere een buitenscherm op het kasdek voor een zeer grote energiebesparing én heeft Ter Laak ook in hun huisstijl aandacht voor de kernwaarde People, Planet en Profit.

Voor meer informatie zie pagina MVO Onder Glas.